July 8, 2020

Квас БУЗИНАС

Квас БУЗИНАС (2, 07.20)
#Красне

Веребки
В нашому селі є куток Веребки. Тут здавна є криниця з доброю водою. Вода витікає прямо з криниці - лиш підставляй посудину. Я пам'ятаю часи, так років із 60 тому, як моя мати носила звідси воду у відрах на коромислі для своєї матері - моєї баби. Казала баба Федора: Горпино, сходи-но принеси мені води з Веребок, бо щось я занедужала... Носив з Веребок воду і я, зачерпуючи відром прямо з криниці і побоюючись, щоб відро не спало із закрученого гачка на коромислі. Було мені тоді років з 12. Але в мене виходило носити воду не так гарно, як у матері. У мене, босого, у теплій пилюці залишалися позаду на слідах від ніг темні ділянки, бо з відер вихлюпувалася вода. Я згинався, намагаючись заспокоїти гойдливі відра і зменшити біль на плечі від твердого вербового коромисла...
Але вернімося в наші часи. Раз на тиждень я вожу каляскою з Веребок каністру у 25 літрів . У нашому дворі є колодязь, який ми викопали з братами і батьком, здається, ще в 1990 році. Воду ми пили і їсти варили, але вода з Веребок добріша...

Якось у червні-20
Поїхав я знову по воду у Веребки. Там була вже черга з кількох машин. Ось набираю вже і я, почекавши хвилин з 10. За мною прилаштувалися два дядьки з великими каністрами. Я й питаю: А нащо вам стільки води? Лисий дядько і каже: Будемо робити квас! Я зацікавився: Який ще квас?
- З бузини!
- Ану-ж-ну: розкажіть як ви це робите?
- Ось вам рецепт- на відро джерельної води додайте кіло цукру і дві чайні ложки лимонної кислоти. Наріжте 25 бузинових суцвіть і втопіть у відрі. Треба емальове відро для цього. Раз на день треба у відрі помішати кописткою. Через 5 днів квас заграє і його треба перецідити крізь марлю і розлити у пляшки. Потім пляшки покладіть у льох на кілька днів. Потім пийте наздоров'я!

Бузина ще цвіла
У нашому дворі є великий кущ бузини. Дружина сушить чорні ягідки і додає їх, коли варить узвар. А більшість з них об'їдають пташки взимку. Я підійшов до бузини й бачу, що вже вона відцвітає. Ножицями нарізав 25 суцвіть, правда, деякі вже засихали, а на деяких появлялися зелені початки ягідок. Набулькав із каністри у жовте емальове відро привезеної води, а суцвіття не хочуть топитися. Додав кіло цукру і дві чайні ложки лимонної кислоти. Вимішав кописткою і накрив відро кришкою. На четвертий день я помітив, що коло квіточок стали збиратися малесенькі бульбашки: грає!
Дружина не пожаліла шмат марлі і я перецідив через неї розчин, який стане квасом. Ще в травні я купував у магазині квас ТАРАС. І дешево: по 19 гривень за 2-літрову пляшку. А через місяць подорожчало: по 31 гривні за пляшку). Ото в ті спорожнілі 5 пляшок я й налив свій бузиновий розчин. Міцно закрутив кришки і поклав ті пляшки на підлогу у холодному льосі. Ще через 5 днів пляшки затверділи внаслідок бродіння - від вуглекислого газу.

Можна куштувати
Я налив у два келихи собі й дружині.

Приємний смак і запах та ще й щипає у носі. Дружині теж сподобалося. Тоді ж ми назвали квас-БУЗИНАС.
Другу пляшку ми пили вже з дочкою й онукою, які навідались до нас з Києва. Їм теж квас сподобався. А що скажуть сусіди К.? Жаркого червневого дня я наливав нам квас-БУЗИНАС у три склянки. Усім закрутило у носі. Особливо хвалив хазяїн двору. Обіцяв записати рецепт і колись зробити бузиновий квас.

А що скажуть куми Ч.
Учора був жаркий день. Ми з кумом і з кумою сиділи у тінистому садку і моєї щоки торкалися яблука-папіровки - згадка від діда Андрія. Наливаю. Кум підхвалює: приятний смак, краще од пива.

А кумі квас не сподобався...

Заглянув у інтернет
А там аж три відео. Я дізнався, що квас із обірваного цвіту має делікатніший смак. Дехто додає сік з лимону і вкидає у розчин цедру.
Додам, що квас-БУЗИНАС має розслаблюючий ефект, що корисно для літніх людей. А як перепити цього квасу, то буде "швидка настя".


А я вже поглялаю на шовковиці, які і цього року рясно вродили...

ДОДАТОК від 28.7.20

Другим квасом, який я зробив, був шовковичний. Основа та ж: на відро джерельної води 1 кг цукру і 2 ч. ложки лимонної кислоти. А от шовковиць я додав більше кг та ще й трушених-спілих дуже. Вже після першої доби помітив бродіння, яке ставало інтенсивним. Після 3-ї доби я скуштував і відчув оцет. Відцідив і розлив у пляшки. Вже після першої доби в льоху пляшки затверділи. Цей КВАС-ШОВКОВАС був кислим і гострим. Пили і роздавали людям.

Квас ШОВКОМАЛС

Це був третій квас, який я виготовив. Основа була та ж, як і в квасі-1 і квасі-2. Відмінність: у відро води я вкинув 0,5 л - ву банку нарваних шовковиць і десь 1/4 півлітрової банки малини. Малину подушив у воді. Через 3 доби суміш вже заграла. Я її відцідив через марлю і розлив у 5 2-літрових пляшок. Через дві доби в льосі пляшки затверділи. Скуштували - вийшов смачний квас із малиновим кольором і присмаком:

ДОДАТОК від 4.8.20

Квас ШОВКОМАРС

Це четверте відро виготовленого мною квасу. Основа та ж. Для бродіння я додав 0,5 л шовковиць і стільки ж марель без кісточок. Дві доби - гарне бродіння. Потім ще 2 доби у льосі і квас був готовий. Якраз онук приїхав:

ДОДАТОК ввд 11.8.20

Про квас-5 ШОВКОПОРС

БРОДИЛЬНА ОСНОВА - по пів літровій банці шовковиць і порічок. Через 2 доби суміш вже забродила. Відцідив і у пляшках поклав у льох. Ще через дві доби скуштував: вийшов смачний, кисленький і слабогазований напій.

ДОДАТОК від 21.8.20

Квас-6 Квас-Яблукас

Бродильна основа: 7 яблук порізаних малинівки і папіровки та пів півлітрової банки бамбурису (кругленькі чорні ягідки, схожі на смородину, але ніжніші за смаком). Бамбурис я подавив. Після доби бродіння помітив, що рідина загусла до олійного стану. Після 2 доби відцідив, розлив рідину у 6 пляшок. Після 2 діб у льосі скуштував рожевий квас: не дуже газований і має ніжний смак.

ДОДАТОК від 8 вересня 2020 року

Квас-7 Квас-ОЖИНАС -виготовив 3 дні тому.

Основа та ж, що і для попередніх квасів. Для заквашування використав по півлітровій банці ожини і світлого спілого винограду. Подавив разом товкачем і долав до водного розчину цукру з лимонною кислотою. Бродити почало через дві доби. Відцідив і розлив у 2-літрові пляшки (6 шт.) Газоутворення слабеньке. Мабуть, треба було дати 3 доби побродити. Смак приємний.

ДОДАТОК від 21 червня 2021 р.

Квас-Акаціяс

Тижнів зо три тому якраз зацвіла акація і околиці наповнилися ароматом її цвіту. Особливо приємно пахло вечорами. Я нарвав більше 50 суцвіть і втопив їх у відрі веребської води. Додав 1л банку цукру і 2 чайні ложки лимонної кислоти. Бродило поганенько. Через 5 діб розчин став олієподібним за в'язкістю. Я розлив його у пляшки - і в льох. Через тиждень скуштувати. Смак приємний - скільки я переїв того цвіту акації в дитинстві. Але квас вийшов слабко газований. Хай ще побродить у льосі...

А вчора, 20.6.21 якраз у Зелену Неділю я заробив квас-Бузинас-21. Бо вже й бузина відцвітає...