Історія
May 11, 2020

Стати фрілансером на Upwork: особистий досвід

Вперше про міжнародну біржу фрілансу я почула від знайомих програмістів років десять тому. Я зраділа можливостям сучасного світу, в якому люди можуть заробляти непогані гроші не виходячи з дому. Зраділа і забула, адже була впевнена, що для такої роботи потрібні технічні навички, знання IT-індустрії та ідеальне володіння кількома мовами.

Все виявилося значно простіше – зараз я фрілансер. З гуманітарною освітою, середнім знанням мов і не дуже великою кількістю часу на роботу. Я отримую цікаві замовлення, маю стабільний дохід і, чесно кажучи, життя моє стало цікавішим.

Перехід в онлайн

Серед моїх знайомих фрілансерів кожен має свою історію. Хтось любить працювати ночами, інші ненавидять офіси і затори, в яких потрібно стояти дорогою на роботу, деякі спробували заради інтересу, оцінили переваги і вже не уявляють іншого життя. Щодо мене, переломним моментом кар’єри став декрет.

Під час догляду за дітьми майже неможливо вирватися на роботу – грудне вигодовування, лікарняні, адаптація до садочку і безліч інших моментів, через які мама не може піти далеко і надовго. Але у мене була енергія, кілька вільних годин на день і бажання поліпшувати матеріальне становище. І я почала шукати роботу онлайн.

Зареєструвалася на Upwork, але незабаром знайшла постійну роботу автором і редактором в онлайн-виданні. Тому мій досвід з UpWork на цьому етапі закінчився практично відразу після реєстрації. Зарплата була невеликою, роботи дуже багато, але писати було цікаво, плюс це робота за фахом, яку я люблю. На жаль, іноді в українських компаніях співробітники не захищені від затримок зарплати, неоплачуваних овертаймів, відсутності вихідних і відпусток. Це мені не сподобалося, і я вирішила повернутися до ідеї з Upwork.

Реєстрація

Зареєструватися на Upwork нескладно. Для підтвердження особистості треба вислати документ (у мене були водійські права). Далі потрібно пройти ще одне підтвердження – прийняти відеодзвінок від співробітника і відповісти на кілька запитань. Я хвилювалася і готувалася, але вся розмова тривала не більше кількох хвилин – я назвала інформацію, яку вказала в своєму профілі і підтвердила адресу електронної пошти. Готово. Тепер залишилося заповнити профіль і написати, що я вмію.

Отримання коштів

Це перше, про що я подумала після історій із затримками зарплати. Я більше не хотіла працювати безкоштовно. Тому відразу після реєстрації я переглянула всі умови і варіанти виведення грошей. UpWork робить виплати на Payoneer. Так працюють всі мої знайомі фрілансери. Для мене це теж виявилося зручно – можна зняти зароблені гроші в будь-якому банкоматі, аккаунт Payoneer легко підключити до української картки, в деяких банках можна отримати готівку в іноземній валюті – і це все без величезних комісій.

Зареєструвати аккаунт також виявилося нескладно, я підключила Payoneer до Upwork і приготувалися працювати.

Місцеве ком’юніті і теоретична частина

Я з тих людей, які спочатку вивчають правила, щоб зрозуміти, як все працює. На Upwork є багато інформації для новачків. Особливо мені подобаються численні вебінари для початківців. А ще в кожному місті є ком’юніті – для фрілансерів влаштовуються лекції та неформальні зустрічі, на яких можна дізнатися секрети успішної роботи і поспілкуватися з більш досвідченими колегами. Приємно, коли ти не один – це додає впевненості.

Пошук контрактів

Я написала cover letter і почала подавати заявки на проекти, які мені здавалися цікавими. Я бачила, що мій профіль переглядають, але на інтерв’ю поки що не запрошували. Близько двох тижнів мені ніхто не відповідав, але я вирішила не впадати у відчай і продовжувала. Паралельно вивчала, як зробити свій профіль більш привабливим для клієнтів, як спілкуватися з замовниками та як отримати перший контракт. До речі, розвінчався мій стереотип, що Upwork – це тільки для програмістів, девелоперів або дизайнерів. Найрізноманітнішої роботи було дуже багато, деякі завдання не вимагали ніяких спеціальних умінь чи навичок – тільки кілька годин вільного часу.

Перші гроші

Моїм дебютом став невеликий контракт з американським журналістом, якому потрібно було допомогти з вибором світлої квартири в Києві на Airbnb для зйомок ток-шоу камерного формату. Ми потоваришували, я отримала ще кілька завдань, а коли все було зроблено, тепло попрощалися. Як результат я отримала перший п’ятизірковий відгук, оплату і непогані чайові).

А потім почалися інші пропозиції від замовників з різних країн – я вичитувала перекладені сайти, писала статті і тексти, допомагала іноземцям виходити на український ринок. Стало зрозуміло, що не потрібно знецінювати свої навички і знання, навіть якщо вони здаються цілком звичайними. Щось було легко, чогось навчилася в процесі, підвищувала свою ставку, продовжувала отримувати хороші відгуки від замовників.

Альтернативна робота

Незабаром я зрозуміла, що саме мені фріланс вигідніше і комфортніше, ніж одне місце роботи. Погодинна оплата – це зручно і надійно. Я включаю трекер (спеціальна програма, яка для обліку і підтвердження витраченого на завдання часу робить скріншоти в процесі роботи), роблю завдання і отримую чесну оплату своєї роботи. Я можу розподілити свій час з огляду на інтереси дітей і домашні справи. Я спокійна, тому що Upwork гарантує чесність.

Зараз я працюю з кількома замовниками одночасно, і навіть якщо хтось вирішить закрити проект, у мене залишаться інші джерела доходу.

Скільки можна заробити на фрілансі?

Коли у мене ще не було контрактів і позитивних відгуків, я оцінювала свою працю в $4 за годину. Звичайно, це небагато, але за порадами більш досвідчених колег, треба було з чогось починати. Зараз, коли пройшло пів року, в моєму профілі вказано $8,5 за годину, також беру проекти з фіксованою оплатою, це може бути $30, $50 або $100 за конкретну роботу. Я ще фрілансер-початківець, але місячний дохід вже перевищує ставку на попередній роботі. Мені подобається, що можна варіювати і самій розподіляти своє навантаження – не брати нові замовлення на час шкільних канікул або працювати від 6 годин на день, коли діти у бабусі.

Згідно глобального опитування Payoneer, середня годинна ставка українського фрілансера становить $16 за частковий фріланс, і $22 – за повний. Тому я вчуся нового, розширюю своє портфоліо, набираюся досвіду і планую збільшувати дохід.

Багато знайомих теж надихнулися моїм прикладом і поступово переходять на фріланс. І дійсно, робота знаходиться для кожного. Головне все правильно організувати і не здаватися.

@freelancerinua