Интервью
October 17, 2019

Лілія Палійчук про списування, науку та Міс ІПСА

by Наталія Ель Баба, Катерина Нехом'яж
Фото: Станіслав Бондаренко

Палійчук Лілія Сергіївна

Дата народження: 26.07.1989.

Освіта: бакалавр прикладної математики, магістр інформатики Волинський національний університет імені Лесі Українки; аспірантура КПІ ім. Ігоря Сікорського.

Початок роботи в ІПСА: В науково-дослідному відділі системної математики з 2012, на кафедрі ММСА з 2018.


В якому університеті ви навчались. Чи вважаєте ви, що якби отримали освіту у іншому ЗВО, то у вас з’явилося б більше можливостей? 

Я навчалась у Волинському національному університеті імені Лесі Українки (зараз він має іншу назву). Безумовно, різні університети та спеціальності дають різні можливості. В плані роботи статус університету та факультету, спеціальності, звичайно, має велике значення, але крім того важливими є індивідуальні здібності та можливості студента. Серед моїх одногрупників у багатьох гарна робота. Вони — чудові програмісти. Але столичні ЗВО мають перевагу, хоча б через наявність великої кількості стажувань, програм обміну тощо. Можливо, я не володію повною інформацією, і на даний момент щось змінилось, але коли я навчалась, цього не було, або я про це не знала.

Уявіть, що ви знову стали студентом на один рік. Який курс обрали б і чому? Можливо були якісь кумедні історії? Як гадаєте, що б змінилося порівняно з вашими студентськими роками?

Я б обрала перший курс. Нові знайомства, нові враження та емоції. Звичайно кумедних історій було багато, але, на жаль, не згадаю нічого конкретного. Інколи я не пам’ятаю, що було вчора [усміхається]. А мій перший курс був уже давненько… Якби зібратись разом з одногрупниками, то може б щось і пригадалось.
Порівняно з моїми студентськими роками, розвиток інформаційних технологій вніс багато позитивних моментів як в навчальний процес, так і у повсякденне життя. На мою думку, ІТ дуже допомагають студентам у підготовці. Хоча сучасні гаджети можуть використовуватись в ролі дуже зручної шпаргалки. Це, напевно, єдиний мінус.

Ви жили вдома чи у гуртожитку під час навчання?

Я проживала вдома, коли навчалась. Якби мені дали вибір вдома чи у гуртожитку, то я б обрала гуртожиток. Так веселіше. Взаємодопомога при підготовці до пар, а після можна було б більше спілкуватись з одногрупниками, значно розширити коло знайомств. Тоді, на1-2 курсі, ще не було смартфонів, щоб комфортно спілкуватись онлайн (здається, що говорю про кам’яний вік), але насправді це було не так давно.

Політех — це ваш перший досвід викладання? Розкажіть про ваші плани на викладання у майбутньому? Які предмети? Які навчальні заклади? Можливо, країни?

Так, перший. Я не загадую на майбутнє, не люблю щось планувати, бо воно, зазвичай, не здійснюється. Мені подобаються дисципліни, які я викладаю, але я відкрита до всього нового.

Чи є якийсь викладач, на якого ви рівняєтесь і якого вважаєте взірцем?

Про викладачів ІПСА як студентка нічого сказати не можу, оскільки я тут не навчалась (в аспірантурі пари були у викладачів з інших кафедр). Моїм улюбленим був викладач саме з дискретної математики. Швай Ольга Леонідівна — вимоглива, але справедлива, дуже гарно і детально все пояснювала. Намагаюсь рівнятись на неї. Ніхто ніколи не ображався на Ольгу Леонідівну, навіть за незданий екзамен, оскільки усі розуміли, що це цілком «заслужено». Вона так завжди по-доброму говорила, коли студент не виконав завдання: «Ну нічого страшного, сідайте, будь ласка, нуль балів».

Ваш ідеальний студент. Який він?

Старанний, допитливий, відповідальний, пунктуальний, охайний, тобто — типовий студент ІПСА.

Що для вас важливіше: щоб студент був старанним чи приємною людиною?

Старанний. Приємність ніяким чином не впливає на віддачу від студента, на засвоєння матеріалу, отримання балів.

Чи є тип студентів, які вам ну зовсім не подобається?

Поки таких не зустрічала. Сподіваюсь і не зустріну.

Списування. Як ставитесь до цього? Завжди зупиняєте «зловмисників» чи іноді даєте шанс?

Вкрай негативно ставлюсь до списування. Звичайно, відразу видно хто списує. Яким чином я це бачу — не скажу [усміхається]. Хоча буває, що студент володіє надзвичайною «майстерністю», і помітити не так легко. Але більшість наших студентів все робить по-чесному, і це дуже радує.

Ви завжди хотіли займатися дослідницькою діяльністю, чи так історично склалося? Були моменти, коли ви думали, що такий рід діяльності — це не ваше?

Скоріше так історично склалося. Це рішення визначило моє подальше професійне життя.

Можливо були якісь моменти, психологічно тяжкі, коли ви думали, що воно того не варте? Відмовлялись від намірів у такі моменти, чи через силу продовжували? Чи вважаєте ви, що результат був того вартий?

Скажу так (трохи банально, але...): все, що відбувається — відбувається на краще. Не все здобувається легко, але терпіння, сила волі і надійні, розуміючі люди поруч — запорука отримання бажаного результату. Мені подобається викладати. Бути викладачем одного з кращих ВНЗ країни, на кращому факультеті — це круто.

Ви автор 22 наукових праць, серед них 6 статей у Scopus та 4 — в Web of Science. Розкажіть про це.

Я співавтор цих робіт. Працюю в колективі. До складу нашого відділу входять професіонали своєї справи, визначні науковці і просто цікаві люди. На мою думку, колективна робота дозволяє вирішувати поставлені завдання більш комплексно, різнобічно та ефективно. Надзвичайно корисними є поради більш досвідчених колег.

Якби вам запропонували переїхати за кордон, працювати за спеціальністю, ви б погодились? Не злякав би мовний бар‘єр?

Ні, не погодилась би. Лише, можливо, якийсь крайній випадок змусив би мене поїхати зі своєї країни. Інша мова, інший менталітет, правила — це для мене тяжко. Інша річ — подорожі.

Розкажіть про подорожі. Де були, куди б хотіли поїхати?

Подорожувала, на жаль, я не так багато, як хотілося б. Думаю, ще все попереду. Була в Білорусії, Чехії, Австрії, Хорватії. Дуже хочу відвідати Рим, побувати в Австралії та ще в дуже багатьох місцях. Люблю просто ходити по місту. Цікавіше, коли серед місцевих жителів є друг чи знайомий, тоді такі прогулянки стають більш пізнавальними.

Чи пишете зараз якусь статтю?

Написання статті — це тривалий процес. Ось тільки влітку вийшла стаття. Зараз міркуємо над отриманням майбутніх результатів.

Вам вистачає часу на хобі? Якщо так, то які?

Люблю читати гарні книги. Час на це я завжди знайду.

Чи є книга, яку ви перечитували декілька разів. Якщо так, то яка і чому? Як ви знаходите час почитати?

Є декільк�� таких книг, наприклад, «Кайдашева сім’я» Нечуя-Левицького (багато доброго гумору), «Історик» Е. Костова (різнопланова книга: і роман, і детектив; у ній багато цікавих описів різних країн, елементів їх фольклору). Якщо не вистачає часу почитати вдома, то роблю це у транспорті. Електронна книга гарний компроміс в дорозі, але більше люблю слухати аудіокниги, якщо вони якісно озвучені. Хоча так можна проїхати потрібну зупинку [усміхається].

Ким ви мріяли стати у дитинстві?

Хотіла стати хірургом.

Досить незвичайна мрія, як для маленької дівчинки. Чому саме ця професія манила вас у дитинстві? Вам подобалось допомагати людям чи можливо була інша причина?

Ця мрія з’явилась не в такому вже і ранньому віці. Рятувати чиєсь життя — це найкорисніша справа, на мою думку, яку може зробити людина. Але ця професія є дуже важкою, як фізично, так і емоційно. Я, напевно, з емоційною складовою якраз і не впоралась би.

Яким ви бачите своє життя років через 40? Можливо, на Мальдивах з коктейлем та Філдсовською премією?

Хочу, щоб воно було щасливим, насиченим яскравими подіями та людьми, і немає значення де.

Минулого року ви вперше стали членом журі Містер ІПСА. Який етап вам сподобався найбільше? Чи плануєте брати участь надалі?

Якщо запросять, то обов’язково погоджусь. Мені сподобалось брати участь в цьому заході. Сподобалась загальна атмосфера. От очікування більш ніж виправдались. Звичайно ж вболівала за учасників з груп, де я викладала, але оцінювала чесно.

Що ви вважаєте найпривабливішим у чоловіках?

Внутрішня енергія, харизма. Взагалі раніше над цим ніколи не задумувалась. Сказати, що зовнішність не важлива — це буде неправдою. Але якихось стандартів немає. Охайність теж важлива.

Фемінізм, як ви до нього ставитесь?

Можливості кожної людини не повинні визначатись її гендерною належністю.

Тобто все ж таки ви підтримуєте?

Зараз під поняттям «фемінізм» кожен розуміє щось своє. Якщо розуміти його з погляду моєї першої тези, то так.

Опишіть свій ідеальний день.

Я життєлюб, люблю кожен день. Кожен день неповторний, приносить щось нове, досвід.

Бліц-опитування

Улюблена цитата

«Ми навчилися літати як птахи, плавати як риби, залишилося навчитися жити як люди», - Антуан де Сент-Екзюпері.

Улюблений фільм?

«Знахар».

Європа чи Америка?

Америка.

Підбори чи кросівки?

Кросівки.

Кава чи чай?

Чай.

Театр чи кіно?

Театр.

Метро чи наземний транспорт?

Наземний транспорт.

Найгірша людська якість?

Лицемір’я.

Художня література чи нон-фікшн?

Художня література.

Жіночий роман чи детектив?

Детектив.

Жити вдома чи в гуртожитку під час навчання?

У гуртожитку.

Гарвард чи КПІ?

В дитинстві про Гарвард не мріяла, а про КПІ мріяла, скажімо так [усміхається].