August 21, 2021

Review on Veronika Decide To Die

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ اثری از پائولو کوئیلو


🟨اگر شما هم فکر می‌کنید کتاب‌های فلسفی و انگیزشی مثل این کتاب خسته‌کننده‌ان، لطفا تا آخر این ریویو رو بخونید🟨

ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد از اونجایی که سر و صدای زیادی داخل دنیای کتاب‌خون ها راه افتاده بود، به شدت از خوندنش پرهیز می‌کردم. دلایلمم ساده بود . فقط متفاوت بودن نبود که من رو از خوندن این کتاب دور میکرد بلکه بحث فلسفی پشتش و داستان‌ها و جمله‌هایی که ازش در می‌آوردن هم باعث میشد سمت این کتاب نرم چون فکر می‌کردم برای سن من زیادی سنگینه و نمیتونم تحملش بکنم. تا اینکه چند ماه پیش دل و زدم به دریا و خریدمش و حدود چند روز پیش هم شروعش کردم. به عنوان کسی که همین حالا کتاب رو تموم کرده بزارید بهتون بگم : این کتاب از واجبات زندگیه به شروطی هم داره !

▪️قبل از اینکه وارد قسمت شروطش بشیم، بزارید از تاثیر سر و صدای این کتاب بر روی خودم بگم . لطفا از اول کتاب دنبال جملات قلمبه سلمبه نباشید !! نمیگم نیست بلکه هست اما فکر نکنید قراره یه کتاب مثل گوسفند نباشید یا بیشعوری رو بخونید…این کتاب به معنای واقعی کلمه رمانی هستش که پیام داره. اشتباهی که من کردم و باعث شد از ابتدای کتاب لذت نبرم هم همین بود : مدام دنبال جملات قلمبه سلمبه و دهن پر کن گشتن !

از اونجایی که کتاب من از نشر آسیم هستش، و از اونجایی که درموردش تحقیقی نکردم و فقط حدس می‌زنم که نشری ناشناخته و قدیمی باشه، نتونستم با متن ترجمه خوب ارتباط برقرار بکنم. البته این فقط برای ابتدای کتاب بود و بعد از خوندن چندین صفحه کاملا قلقش دستم اومد. مترجم خانم شیرین لارودی بودند و من خرده‌ای به ایشون نمی‌گیرم چون این نوع از ترجمه در بخش‌هایی از کتاب اون رو دلپذیرتر کرده بود.

بریم سراغ شروط :

۱- این کتاب رو برای نوجوون‌های زیر ۱۵ سال توصیه نمی‌کنم.. ممکنه بگید چرا؟ جوابم مشخصه : با نیمی از شخصیت‌ها و دیالوگ‌های کتاب همزاد پنداری نمی‌کنند. نوجوون ۱۲ ساله درمورد تعیین رشته و فشاری که خانواده بهش وارد میکنند تا وارد حرفه‌ی مورد علاقه‌اش نشه چیزی نمیدونه…یا بهتره بگیم هنوز نمیدونه! پس با این موضوع -که به نظرم نصف کتاب بهش اشاره کرده-همزاد پنداری نمی‌کنه و در نتیجه نمیفهمه. چون نمی‌فهمه از کتاب‌های اینچنینی زده میشه و دیگه سمتشون نمیره و این یعنی فاجعه!!-حداقل درمورد این کتاب -

۲- آروم آروم پیش برید. به جمله‌های قابل تأمل که رسیدید مکث کنید و فکر کنید…واقعا فکر کنید!! لازم نیست خود تمومش بکنید…مهم اینه پیام این داستان رو بگیرید

۳-از نظر من خوندن این کتاب برای افراد بالای ۳۰ سال باعث حسرت و پشیمونی و رنجش‌خاطر میشه. وقتی درمورد خیلی از فشارها و‌احساسات گناهی حرف زده میشه داخل کتاب که از طرف والدین هستش…این افراد فقط میتونن افسوس بخورند. اما این افراد باید توجه بکنند که زندگیشون هنوز ادامه داره و باید مثل ماری و زدکا به اشتیاق داشتن به زندگیشون ادامه بدن.

🔴Spoil Alert🔴

روند تغییر تفکر داخل داستان به شکل محسوسی قابل لمسه . اول داستان قسمتی داریم که شخصیت ورونیکا میگه :

“اگر خدا وجود داشته باشد، قطعا با مخلوقاتی که زمین را پیش از موقع ترک‌ کرده‌اند با سخاوت خواهد بود، حتی ممکن است به خاطر اینکه ما را مجبور کرده زمانی را در اینجا‌ بگذرانیم، از ما عذرخواهی کند. “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

و در قسمت‌های پایانی کتاب همان شخصیت را داریم که می‌گوید:

“خواهش می‌کنم بگذارید زمانی را که برایم باقی‌مانده است زندگی کنم، چون هر دوی ما میدانیم فردا خیلی دیر است. “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

🔴 🔴


این کتاب بهتون یادآوری می‌کنه که به خودتون کمی بیشتر اهمیت بدید. اینقدر خودتون رو‌ محدود نکنید و چون یه کاری داخل جامعه انجام میشه و صرفا بهش میگن "درست" اون کار رو انجام ندید!! به خاطر یک سری معیار که فقط‌ چون مردم ازش پیروی می‌کنن ، خودتون و محدود نکنید :

“آیا هیچ چیز یاد نگرفته‌ای، حتی با وجود نزدیک شدن به مرگ؟ این فکر را که همیشه مزاحم دیگران هستی فراموش کن، این‌که نفرکناری‌ات را به زحمت می‌اندازی. مردم اگر دوست نداشته باشند، می‌توانند شکایت کنند. و‌اگر جرأت شکایت‌کردن ندارند، مشکل خودشان است. “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

“همیشه احتماع رفتارهای جمعی خاصی را بر ما تحمیل می‌کند، و مردم هیچ‌وقت تأمل نمی‌کنند که چرا باید اینگونه رفتار کنند. آنها فقطمی‌پذیرند، همان‌گونه که ماشین‌نویس‌ها پذیرفتند که صفحه کلید Q W E R T Y مناسب ترین است. تاکنون کسی را دیده‌ای که بپرسدچرا عقربه‌های ساعت همه در یک جهت خاص می‌چرخند، و نه در جهت عکس؟ “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

این‌ کتاب بهتون یاد میده شما متفاوت هستید. حتی بند بند انگشت شما متفاوته و هر انگشتی اثر خودش رو داره!! این نشون میده حتی شبیه‌ترین به شما هم خود شما نیست . شما منحصر به فردید و باید…باید این و به خودتون بقبولونید که امکان داره داخل معیاری که بقیه براتون تعریف میکنند صرفا چون همه ازش پیروی می‌کنند و "درسته" جا نشید . بزنید بیرون . به جای سرکوب کردن خودتون ، اون چهارچوب و بزن تو سرش !

“اگر خودت را مجبور کنی مثل دیگران باشی، بله، بیماری است. باعث ایجادمشکلات عصبی، روانی و بدگمانی می‌شود. نوعی اختلال درطبیعت، و بر خلاف قانون خداوند است، چون او در تمام درختزارها و جنگل‌هایش هیچ دو برگی را مثل هم نیافریده است. ولی تو فکرمی‌کنی متفاوت بودن دیوانگی است، و به همین دلیل تصمیم گرفتی در ویلت بمانی، چون در این جا همه متفاوت هستند، و بنابراین تو هممثل همه‌ی افراد دیگر هستی. “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

و همچنین تایید می‌کنه که درسته که تو متفاوتی…درسته ممکنه بعضی اوقات حس بکنی که تنهاترین فرد داخل دنیایی و هیچ کسی داخل دنیا پیدا نمیشه تا درکت بکنه، اما مطمئن باش، یه کسی یک جای دیگه هم همین حس رو دارد . همین حس آکوارد بودن تو رو داره و‌ احساس میکنه مثل یه دیوونه داخل دنیای عاقل هاست :

“ما همه در دنیای خودمان زندگی می‌کنیم. ولی اگر به آسمان پرستاره نگاه کنی، می‌بینی که همه‌ی دنیاهای متفاوت در آن جا به هم می‌پیوندند تا کهکشان، منظومه‌ی شمسی، و راه شیری را تشکیل می‌دهند. “

-ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

این کتاب بهتون توضیح میده دلیل اینکه گاها از خودتون بدتون میاد این نیست که شما انسان بدی هستید یا شما مقصر هستید. این به خاطر توقع دیگرانه و این حس که ممکنه شما نتونید اون توقعات رو کنار بزارید باعث میشه از خودتون بدتون بیاد.

کارهایی که والدین بر حسب "به صلاحته" انجام میدن و در آخر تقصیرات رو گردن دیگران می‌اندازن چون اون‌ها پدر و مادر هستند. عواقب و صدماتی که این تصمیمات به روح انسان وا د میکنن و عمقی که دارن

بحث زیاد مونده اما بزارید همینجا تموم بکنم که ، این کتاب معرکه‌اس !! به عنوان کتابی که همین حالا تمومش کردم از ۷ بهش ۷ میدم🫂 این کتاب درس‌های زیادی بهم یاد داد و به شخصه احساس کردم قبل از خوندش، هنگام خوندش، و بعد از خوندنش بی‌ پروا تر شدم . بیشتر به خودم و خواسته‌هام اهمیت می‌دم و نمی‌خوام بزارم روزهام به اتلاف بگذره چون همونطور که ورونیکا میگه :

“معمولا مردم در روزی می‌میرند که کمتر از همه انتظارش را دارند. “

-ورونیکا تصمیمی می‌گیرد بمیرد/ پائولو کوئیلو

نام کتاب : ورونیکا تصمیم می‌گیرد بمیرد

نویسنده : پائولو کوئیلو

امتیاز : ۷/۷

رده‌ی سنی -طبق نظر خودم- : ۱۵ سال به بالا

من پرسفونه🌾 هستم و میتونید بقیه‌ی ریویوهای من و از طریق چنل تلگرامم : mnesicthough پیدا کنید 🤍